Tips om het aantal slaapuren van je kind te verbeteren

Duizenden ouders gaan iedere avond opnieuw een moeizame strijd aan met het slaapprobleem van hun kind dat niet wil of kan slapen. Krijgt uw kind niet genoeg slaap? Dan volgen hier enkele tips om het aantal uren slapen van een kind te verbeteren.

 

Hoeveel uur slaap heeft een kind nodig?

Leeftijd: Slaap uren:
Jonger dan 5 jaar Minstens 11 uur slapen per nacht
Tussen 5 en 10 jaar Minstens 10 uur slapen per nacht
10 jaar en ouder Minstens 9 uur slapen per nacht

Het aantal uren slapen per nacht is een richtlijn. Er is natuurlijk sprake van verschillen tussen de kinderen. Sommige kinderen hebben slaap nodig om voldoende uitgerust te zijn dan anderen.

Tips om het aantal slaapuren van je kind te verbeteren

  • Haal de televisie, de computer en spelletjes weg uit de kamer van de kinderen; Hierdoor komen zij minder in de verleiding om andere dingen te doen dan slapen;
  • Vervroeg de bedtijd. Vooral voorlezen van verhaaltjes werkt goed om een kind in slaap te laten vallen;
  • Verminder de stress van de ochtend door voorbereidingen te treffen voorafgaand aan de nieuwe schooldag. Hierdoor kan de hele familie een beetje langer slapen ’s ochtends en wordt de stress voor zowel ouders als kinderen verminderd;
  • Zorg er als ouder(s) voor dat u ook gezond eet en voldoende beweegt. Zo krijgen kinderen het goede voorbeeld.

Verstoorde slaapgedrag
Als het licht uit is gegaan valt ruim dertig procent van de kinderen niet meteen in slaap. Dit blijkt uit een studie van de Nederlandse Vereniging voor Slaap-Waak Onderzoek. Dit is een zorgelijk slaapprobleem, omdat slecht slapende kinderen bijvoorbeeld vaker ziek zijn, minder presteren op school en meer kans hebben op een ongeluk.

Vaak hebben ouders al van alles geprobeerd om het verstoorde slaapgedrag van hun kind te verhelpen, maar de meesten zijn ten einde raad. Wat te doen als verhaaltjes, liedjes, bekers warme anijsmelk en oordopjes bij dit slaapprobleem van een kind niet meer helpen?

Oplossing is meestal simpel
De oplossing is gelukkig vaak heel eenvoudig: het ontbreekt deze kinderen voornamelijk aan een avondritme. Wanneer kinderen ’s avonds te maken krijgen met een vast ritueel, weten ze wat ze van moment tot moment kunnen verwachten en dat geeft houvast. Eigenlijk moet ieder kind – zeker als ze nog jong zijn – op een vast tijdstip naar bed en op een zelfde tijd opstaan, dat geldt ook voor de weekenden. Daarnaast zou een kind een uur vóór het slapen gaan tot rust moeten komen, en niet bijvoorbeeld tot ’s avonds laat als een bezetene buiten mogen spelen.

Tien uur slaap
Vaak heerst er een gebrek aan kennis onder de ouders over juist slaapgedrag van kinderen. Zo weten veel mensen niet dat kinderen tot tien jaar gemiddeld tien uur slaap nodig hebben, wat behoorlijk langer is dan de aanbevolen acht uur slaap voor een volwassene. Ook beseffen ouders soms niet dat de doorbreking van een slaapstoornis om doorzettingsvermogen vraagt.

Wees consequent!
Een kind dat ’s avonds opeens geen wilde spelletjes meer mag doen en om acht uur in bed wordt gestopt, zal niet meteen als een roosje gaan slapen. In het begin zal dit juist tot nog meer weerstand bij het kind leiden, maar na een paar avonden zal er wel degelijk een effect optreden. En wie een strenger regime wil gaan hanteren, moet hier ook consequent aan vasthouden en geen uitzonderingen maken.

Als je iedere avond één verhaaltje voorleest, maak je daar dus geen drie verhaaltjes van als je kind ‘nog helemaal niet moe is’. Bedenk ook goed of er overdag factoren zijn die mogelijk meespelen bij de ontwikkeling van de slaapstoornis van je kind. Tegenwoordig worden kinderen namelijk overprikkeld door hun ouders, hoe goed zij dit ook bedoelen. Dit maakt het leventje van een kind echter soms veel te hectisch en slaapproblemen zijn dan al gauw een feit. Zorg dus voor een regelmatig dagpatroon en bouw daar voldoende rust in. Ook helpt het om met je kind te praten over de gebeurtenissen van die dag, omdat het makkelijker wordt om deze los te laten.

Let op de signalen van je kind
Ouders zouden tot slot goed moeten letten op de signalen die hun kind geeft. Een kind dat overdag de hele dag in het rond springt en volkomen alert lijkt, is soms juist oververmoeid. Hetzelfde geldt voor kinderen die zichzelf niet kunnen vermaken en constant om aandacht vragen. Laat je kind daarom slapen op de momenten wanneer het nodig is, pas dan zal de rust voor iedereen terugkeren.

Bron: Lerenslapen.nl

Leave a reply

required